Kazivanja
Pise Radmila Stankovic
27.01.2001.
Goran Petrovic, pisac, dobitnik NIN-ove nagrade
Treca sreca
Za siru javnost Goran
Petrovic nije toliko poznat, iako je ovo njegov treci roman - 1993.
napisao je "Atlas opisan nebom", zatim "Opsada crkve Svetog
Spasa"(1997.) i prosle godine "Sitnicarnica 'Kod srecne
ruke' ", za koji je dobio NIN-ovu nagradu za roman godine. Rodjen u
Kraljevu gde zivi i radi kao bibliotekar u ogranku gradske biblioteke u
Zici, pedesetak metara pored manastira Zica, za koji kaze da "zraci
spokojem i ne bih da recima narusavam taj spokoj".
Pisac Goran Petrovic je 48. po redu dobitnik godisnje NIN-ove nagrade,
od kada je 1953. godine ustanovljeno ovo priznanje za najbolji roman
godine. Rodjen 1961. godine, ovaj nesvrseni student jugoslovensko-srpske
knjizevnosti, je za delo "Sitnicarnica 'Kod srecne ruke'",
odlukom zirija 3:2, postao vlasnik najprestiznije knjizevne nagrade u
Jugoslaviji. Radnja ovog romana smestena je u Beogradu izmedju dva rata,
rec je o gradjanskom drustvu toga vremena. A o gradjanskom drustvu Srbije
danas, pisac se izjasnio seledecim recima:
"Tesko je odgovoriti na to pitanje. Znate, na ovim prostorima
prava je retkost da unuk ista nasledi od dede, pa i sin od oca. Svako
iznova pocinje da pravi kucu, da formira porodicnu biblioteku, da kalemi
razrovan vocnjak. Jedino se medje umnozavaju deobama, a od imovine nam
cesto staju samo uspomene, samo price i predanje. Moram da dodam da se
gradjansko drustvo ne pravi samo u Knez Mihailovoj ulici, jer ni Beograd
nije samo ono sto opisuje krug dvojke, kao sto ni Srbija nije samo
Beograd."
Za siru javnost Goran Petrovic nije toliko poznat, iako je ovo njegov
treci roman - 1993. napisao je "Atlas opisan nebom", zatim
"Opsada crkve Svetog Spasa" (1997.) . On je rodjen u Kraljevu
gde zivi sa suprugom i cerkom. Radi kao bibliotekar u ogranku gradske
biblioteke u Zici, pedesetak metara pored manastira Zica, za koji kaze da
"zraci spokojem i ne bih da recima narusavam taj spokoj". Inace,
sve dosadasnje intervjue Petrovic je davao iskljucivo pismenim putem,
odgovarajuci na postavljena pitanja. Ovaj razgovor je nastao tokom
zajednickog rucka clanova zirija i moje malenskosti u svojstvu urednika
kulturne rubrike NIN-a sa laureatom Petrovicem.
Na pitanje "kako pisete", Goran Petrovic je samo slegao
ramenima:
"Tesko. Pisem, brisem i uzdisem. Uvek radim nekoliko verzija
teksta, a to podrazumeva sate i sate provedene ispred komjutera a da se
nista ne napise, ili trenutke ushicenja kada se puno toga napise, ali
malo ostane. I svaki tekst ponovo prekucavam. Izvucem tekst na papir,
izbrisem ceo fajl i ponovo kucam. Neko je rekao da pisci ne vole da se
secaju svojih romana jer je to groblje likova koji su u medjuvremenu
precrtani. U mom slucaju izbrisani iz kompjutera. Moji romani se, inace,
baziraju na gradji tako da pokusavam da dodjem do sto vise podataka koji
nisu previse iskorisceni. Kada rekonstruisem epohu, ne samo da skupljam
dokumente, vec gledam da rekonstruisem i recenicu toga vremena, da
leksika odgovara vremenu i liku."
Na pitanje ima li neka svoja pravila koja vaze za pisanje, Petrovic
otkriva:
"Imam neke svoje male rituale kada pisem. Pijem puno kafe i
popusim puno cigareta. Ne radim nocu, vec rano ujutru. Slusam muziku, po
pravilu onu koja izaziva neke vibracije u skladu sa onim sto pisem. Kada
sam pisao "Opsadu crkve Svetog Spasa", ja sam slusao
sredjevekovnu muziku jer je i radnja romana iz tog vremena. Ako pisem
neke ljubavne scene, onda slusam lirske deonice, klavirske koncerte.
Kada pisem epske delove, volim da mi grune simfonijski orkestar. Dok sam
pisao ovaj nagradjeni roman, uglavnom sam slusao operu. To mi je bilo
negde na granici patetike i ozbiljnosti, kao sto je i ljubav negde
izmedju to dvoje. Inace, imam tu spravicu kao vasu (diktafon) i nju
obicno koristim u autobusu ili kad mi nesto padne na pamet ili nesto
cujem sto mi se ucini zanimljivo, pa da ne zaboravim, kazem u
mikrofon."
Za vas kazu da ste preozbiljan pisac, da niste duhoviti u onome sto
pisete. Sta biste vi na to odgovorili?
"Tesko je to za sebe reci. Kad bi to bio neki drugi covek, ja
bih rekao da je to uzdrzan covek. Mozda sam i duhovit, ali u nekim
drugim situacijama. U ovom romanu sam pokusao da budem i duhovit, ali ne
znam da li je to uspelo. Ja sam u ovoj knjizi pokusao da izmenama ritma
drzim paznju citaoca, da ga "samaram" da bi se on okretao cas
levo, cas desno, kako se ne bi umrtvio dok cita knjigu."
Koliko dugo ste pisali ovaj roman?
"Dve godine, sa prekidima. Nekada je to bio celodnevni rad.
Pisao sam pre podne na poslu, potom dodjem kuci, rucam i opet nastavim
da pisem. Imao sam nekih porodicnih problema zbog kojih sam jedno vreme
ostavio pisanje, a posle mi je bilo jako tesko da se vratim romanu. Dok
sam pisao ovaj roman bio sam opterecen nagradom "Mesa
Selimovic", koju sam dobio za prethodni roman, jer sam znao da se
nova knjiga ocekuje sa cetvoro otvorenih ociju. Postojala je opasnost da
ako ovaj roman ne uspe budem 'pisac jedne knjige' sto bi bilo
pogubno."
U svom romanu koristite rec "zasvodjenje". Da li je ovo
trenutak da zasvodimo nesto kao narod, kao Srbi?
"Nije doslo vreme da se ista zasvodi. Pre ce biti da je doslo
vreme da sve pretresemo. Isprva temelj, da vidimo koji su to kamenovi
ugaonici na cemu treba sve da pociva, sta to moze kucu da nam nosi.
Tesko da mozemo ista da zasvodimo jer nam je kucica trosna i preti da se
urusi."
Vas roman govori o Beogradu izmedju dva rata. A vi ste u Beogradu
ziveli samo tri godine dok ste studirali. Kako vam je poslo za rukom da
tako dobro docarate prestonicu?
"Prvo, ja sam za ovu knjigu skupljao gradju. Sve knjige koje
govore o Beogradu, mnoge slike, razglednice, mape, sve iz tog vremena
sam prikupio kako bih imao sto vise cinjenica na raspolaganju. Drugo,
nekada nije lose biti izmaknut, kao sto sam to ja u Kraljevu, gde sam
rodjen i gde zivim citav zivot. Ko zna da li bih mogao da pisem o
Beogradu na nacin na koji sam o njemu pisao u "Sitnicarnici"
da u Beogradu i zivim, da sam na njega samo svikao, da sam ga posmatrao
sa manje radoznalosti."
Da li ste srecni zbog cinjenice da dobijate poslednju NIN-ovu nagradu
na kraju veka?
"Roman "Sitnicarnica 'Kod srecne ruke'" je zapravo
zbir nesreca proslog veka. A pisanje i citanje su samo sinonimi reci
traganje, izmedju ostalog traganja za srecom. Ostaje otvoreno pitanje da
li je u nesreci kakva je nasa uopste pristojno doziveti ili iskazati
srecu."
Od nagrade Fond "Borislav Pekic" kupili ste kompjuter, posle
nagrade "Mesa Selimovi" od opstine Kraljevo ste dobili stan. Sta
cete da uradite sa pet hiljada maraka, koliko iznosi ova nagrada?
"Ne znam, To ce supruga da odluci."
|