Kazivanja
Pise Radmila Stankovic
24.02.2001.
Mira Banjac, glumica
Privatno
nesrecna, na sceni ispunjena
Ja cu postojati dok igram i kad to ne budem vise mogla, uginucu k'o
biljka. To sam vec kazala i to je tako. Meni je ovaj posao sve dao. Od
svih tih silnih uloga, odigrala sam bar deset koje mi daju za pravo da
nisam pogresila sto sam onda iz Vrdnika krenula u Novi Sad da polazem
audiciju za Drzavnu glumacku skolu
Valjda ne postoji glumica koja je napravila toliko viceva na racun svog
izgleda zene kojoj lepota bas nije jaca strana. Jednom prilikom je
opisivala neki dogadjaj iz svoje rane mladosti sledecim recima: "Bila
sam mlada, mlada, a ruzna, ruzna...". Objasnjavala je da ima sve sto
glumcu ne treba: nizak rast, male ruke, male noge, sitne oci... Morala sam
da se naradim za sve sto nemam. Da pokrijem sve te nedostatke." I sve
joj to nije smetalo da traje 50 godina. Na sceni, na filmu i na
televiziji.
Prosle nedelje, tacnije u sredu 21. februara, na sceni Ateljea 212 gde
je provela najplodnije godine svog glumackog zivota, Mira Banjac (72) je
dobila Dobricin prsten, najvece glumacko priznanje, i tim povodom je,
izmedju ostalog, kazala i ovo:
"Pedeset godina zivela sam da bih ovaj posao radila, a sada
radim da bih od tog posla zivela. Moja glumacka karijera nije bila
harizmaticna. Licila je na ponornicu koja je uranjala, isplivavala, i
tekla od Mitrovice, preko Banjaluke, Novog Sada, Ateljea 212. Lep put i
ne zalim se. Imala sam i malo srece. Jedna lepa tudja misao pomogla mi
je da se sacuvam nekih strasti i da sacuvam ravnotezu. Ta misao glasi:
zeleti biti stalno iznad drugih, znaci spustiti se."
Bilo je dirljivo te veceri, kada su se posle urucenja Dobricinog
prstena na pozornicu Ateljea 212 pojavili tamburasi, zasvirali i zapevali
becarac i okruzili Miru. Bila je iskreno dirnuta, ali zadrzala svoj smisao
za humor i doviknula: "Sine, plati!". A potom je slavlje
nastavljeno u foajeu pozorista.
U ovakvim prilikama i ovakvim povodom, neminovno je slavljenicu pitati
za pocetke, kako je devojcurak iz Erdevika, u Sremu, dosla u Prvu
proletersku?
"Za sve su krivi Dragutin Gostuski i Predrag Tasovac. Oni su
me poveli u kulturnu sekciju Prve proleterske, pa tako ja imam godinu
dana ratnog staza u redovnoj vojsci na Sremskom frontu. Kada se rat
zavrsio, vratila sam se kuci i cim se pojavio konkurs za Drzavnu
glumacku skolu u Novom Sadu, ja sam se prijavila. Od Vrdnika do Novog
Sada putovala sam dva dana. I kada sam stigla, zatekla sam mnogo lepih
devojaka koje su dosle sa istom idejom kao i ja. A sve smo bile u
vojnickim cokulama. Desilo se da sam polozila prijemni ispit, zavrsila
tu skolu, i onako dekretom su celu tu moju klasu prebacili u Sremsku
Mitrovicu u kojoj je bilo jedino pozoriste u Sremu. Tu sam se udala, tu
sam rodila sina.
Mozda je to tesko razumeti, ali nikada nisam pozelela da se vratim
u mladost jer nisam ni bila dete. Ni privatno nisam bila najsrecnija
tokom svog zivota... U stvari, mnogo sam propatila. Sada mi se cini da
bih sve dala da mi po kuci trckaju unucici. No, ne da Bog sve. Ali,
hvala mu i na ovome sto je dao."
U Beograd ste dosli pre 30 godina. Dovela vas je iz Novog Sada Mira
Trailovic. A Zoran Radmilovic je u jednoj predstavi "Radovana
III", kada je krenuo da improvizuje, rekao: "Ti da cutis, da te
ne bih vratio u Novi Sad." I vi ste se na sceni slatko smejali, ali
onda kada ste dosli iz Novog Sada u Atelje 212 znam da vam nije bilo lako?
"Ma kakvi lako. Mira me je pokupila u sred sezone. Bas sam
joj tada bila neophodna. I sada ja, sa dve Sterijine nagrade, iz Srpskog
narodnog pozorista kao najklasicnijeg teatra, dolazim u avangardno
Atelje 212. Svi misle da dolazim kao zvezda na velika vrata, a ja se
uplasila i crkla od straha. I desi se da ta predstava koja je bila
pisana za mene, propadne. Ja sam zaista mislila da se vratim u Novi Sad,
a znala sam da ne mogu, da me je sramota. Imala sam srece da me publika
nikada nije napustala, da je kritika prema meni bila uvek bolja nego sto
sam ocekivala i u tom pogledu ja na svoju karijeru prosto ne mogu da se
zalim. To je potiralo ono lose sto sam imala u privatnom zivotu."
Kazali ste ovih dana da je sa Zoranom Radmilovicem otislo pola vaseg
srca. Sta vas je tako vezalo za njega?
"Zoran je bio jedan sasvim osoben covek. Ni malo lak kao
prijatelj. Medjutim, na njega prosto niste mogli da se naljutite. On je
umeo da se sa mnom zavitlava i privatno i na sceni, ali umeo je da bude
i mracan, nepristupacan, skoro mizantrop. Poneo je one genetske
karakteristike kraja iz koga je potekao. Recimo, on nikada nije igrao
"Radovana III" u svom rodnom Zajecaru. A znate zasto? Tvrdio
je da su u Zajecaru svi duhovitiji od njega. Ova predstava je zivela
samo zahvaljujuci tome sto ce on te veceri kada igramo, imati neki novi
stos. Nesto bi procitao u novinama, nesto bi cuo, i od toga je pravio
dodatak bez koga ova predstava ne bi bila onakva kakvom su je upamtile
generacije."
Brojni snimatelji i fotoreporteri su u sredu uvece zabelezili trenutak
kada vam je prisla velika glumica Mira Stupica i cestitala vam. Pricali
ste kako ste joj se divili. Glumice to retko izjavljuju?
"Ja sam u Miru Stupicu uvek gledala kao u glumicu. Kada sam
je prvi put videla, ocaravajuce lepu, pomislila sam da nikada nista necu
uraditi. Tako sam prvi put videla i veliku Mariju Crnobori sa vratom kao
u labuda. A moje potonje divljenje Miri Stupici desilo se kada smo
zaigrale zajedno u predstavi Pavela Kohouta "Marija se bori s
andjelima". Bila je to velicanstvena Mirina uloga, velika rezija
Mucija Draskica, a za mene je to bilo iskustvo kakvo glumac retko
dozivi. Mislim da mladi glumci danas nemaju taj odnos prema poslu, prema
kolegama. Oni su sjajni, talentovani, veliki glumci, ali prosto ne
uzivaju u onima koji ce sutra otici i cije uloge treba da upamte. Mozda
sam ja bila lisena glumacke sujete i to mi donelo samo dobre stvari u
ovom poslu. Glumci kojima sam se divila postajali su moji prijatelji i
ja sam uz njih bivala sigurnija i jaca."
Da li danas postoji nesto sto zelite da odigrate?
"Postoji nesto sto, bojim se, necu odigrati. To je uloga
Gospa Nole iz 'Hronike palanackog groblja' Isidore Sekulic. Isidora je
bila pisac kojeg sam citala celog zivota. Na zalost, nisam nasla nikoga
ko bi napravio dramatizaciju tog romana. Medjutim, ono sto cu sigurno
igrati je uloga u drami koju je za mene napisao Dusan Kovacevic. Ne smem
nista vise da govorim o tome, ali vec se radujem. Znate, ja cu postojati
dok igram, dok radim. Kad to ne budem vise mogla, uginucu k'o biljka. To
sam vec kazala i to je tako. Meni je ovaj posao sve dao. Od svih tih
silnih uloga, odigrala sam bar deset koje mi daju za pravo da nisam
pogresila sto sam onda iz Vrdnika krenula u Novi Sad. I evo, poslednjih
godina sam opet u Novom Sadu. U penziji sam, ali publika to ne zna. Bas
kao sto ne zna da li zivim u Beogradu ili Novom Sadu. I jos uvek igram
onu "Korespodenciju" u Ateljeu 212 koja se na repertoaru
nalazi evo punih 20 godina. Moj kostim od pre dve decenije je isti. Nije
se sirio, niti se parao. Ruza Sokic, Bata Stojkovic, ja i svi ostali,
negujemo tu predstavu za koju je pokojni Bora Pekic, njen autor, posle
premijere rekao da mi to bolje radimo nego sto je on napisao. Znam da je
hteo da bude dzentlmen, pa mi tu predstavu i iz dzentlmenstva prema
njemu treba da negujemo. Dokle god mozemo."
|