Kazivanja
Pise Radmila Stankovic
31.03.2001.
Ljubivoje Tadic, upravnik Narodnog pozorista u Beogradu
Sebe ne vidim
kao politicara
Ne dozivljavam sebe kao coveka na vlasti. Pokusavam da se ponasam u
skladu sa onim za sta sam se zalagao dok sam predstavljao deo opozicije.
Da ne pocnem da govorim drugacije od onog sto sam govorio, da ne cinim
nesto drugo do ono sto sam obecavao u predizbornoj kampanji. Ja imam svoje
osnovno zanimanje i stoga valjda sebe i ne dozivljavam kao politicara.
Politicari su oni koji nemaju drugog zanimanja. Nadam se da takvih ubuduce
nece biti u Srbiji.
Kada je krajem prosle godine postao upravnik Narodnog pozorista,
najstarijeg nacionalnog teatra, glumac Ljubivoje Tadic (41) je odlucio da
u ovu kucu uvede red i rad, sto mnogima u startu nije odgovaralo. I nije
mu bilo lako. Krenule su razne prozivke, optuzbe, ali njemu je bilo jedino
stalo da pokaze rezultat. Prvi uspeh je bilo dovodjenje Kraljevskog
nacionalnog teatra iz Londona koje je odigralo "Hamleta", sto je
Beograd opet ucinilo onim starim, nekadasnjim, kada su na njegovim scenama
igrali Lorens Olivije i Vivijan Li, pevala Ela Ficdzerald, a svirao Luis
Armstrong.
Ljubivoje Tadic je prvo rekao da ce svi glumci igrati, bez obzira na
njihov dotadasnji politicki angazman, sto je jednako vazilo i za operske
pevace. Medjutim, prvakinja Opere Jadranka Jovanovic je smatrala da nije
dovoljno angazovana, pa je prozvala upravnika i tako je krenula prepiska
izmedju nje i Tadica. To dopisivanje je ovih dana prakticno prekinuo prvak
Opere Zivan Saramandic svojim otvorenim pismom Jadranki Jovanovic u kojem
joj stavlja do znanja da je proslo vreme u kome je ona zarila i palila, u
kome je bila uz svakog upravnika i u svim podelama, dok su za to vreme bez
posla bili neki drugi pevaci, poput njega, na primer.
Nema sumnje da Ljubivoje Tadic "nosi krst" svog velikog
strica, slavnog glumca Ljube Tadica, ali i oca Rastka, pa stoga s razlogom
kaze:
"Znao sam da cu naslediti prijatelje svoje porodice, ali sam
nasledio i neprijatelje. S tim sto su ovi drugi bili jos otvoreniji. Kad
kazem neprijatelji, to su bili zapravo oni koji nisu cenili Rastka i
Ljubu. A moj otac i moj stric su bili ljudi koji me, inace, ni malo nisu
mazili. Jednom prilikom desilo mi se da igram u losem komadu, da odigram
losu ulogu i da posle toga, a sve se dogadja posle premijere na sceni u
Zemunu, svi cute: i otac, i direktor Veca Lukic, i Andja (moja tadasnja
devojka i buduca supruga). Apsolutna tisina, kelner donosi pice, niko ne
cestita, dakle nema ni kolegijalnog niti bilo kog drugog licemerja. Ne
verujem, pa posle nekog vremena pitam: "Pa dobro, zar toliko ne
valja?" A otac Rale odgovara:"Ne valja". Poslednja
predstava koju je Rastko gledao pred smrt bila je "Tesla, ili
prilagodjavanje andjela" 1994. Evo, od tada je igram bez prestanka,
i mislim da ne bi bila dobra da on i majka Mira nisu izrekli svoje
primedbe na premijeri."
Na srpskoj opozicionoj sceni Ljubivoje Tadic je medju veteranima. Kada
su ga u gimnaziji zvali da udje u Savez komunista, bilo je normalno da
odbije. Deca sa Dorcola su imala ironican odnos prema tome. Kada je
odlucio da se pobuni protiv rezima, izasao je na ulicu i prakticno je od
1990. na njoj. Dobijao je batine, zestoko su ga tukli, bio je na Brankovom
mostu onog jezivog februara l997, bio je medju "clanovima kazalista
narodnog oslobodjenja", kako su u sali zvali svoju glumacku druzinu
koja je ucestvovala u pripremi 5. oktobra 2000... A politiku, u stvari,
nije voleo jer je drzao da je to nizi oblik ljudske delatnosti:
"Meni je u glavi bilo ono sto je "Solidarnost"
radila u Poljskoj i bio sam uveren da ce se prve promene dogoditi bas
ovde, kod nas. Nisam ja hteo da se sistem menja zato sto je stravican,
nego zato sto je za moj ukus bio staromodan. To su za mene bili
politicari, tipovi sa crvenim kravatama, koji su bili ukoceni i dosadni.
Moj otac je od pocetka bio clan SPO i kada su pocele pripreme za
organizaciju 9. marta 1991. godine, ja sam od prvog dana bio u tome.
Tada sam prakticno prvi put izasao na ulicu. To nasilje koje se desilo
toga dana, i sutradan, kada me je jurila grupa policajaca (sa mnom su
bili Breda Kalef, moja majka i moja zena), to nasilje koje sam tada
video ogorcilo me je do te mere da sam od tada ucestvovao u svakom, ali
bas svakom protestu na ulici ili na bilo kom mestu. Za sebe najradije
kazem da sam, u stvari, demokrata opste prakse."
Kako Ljuba, koji je od leta 1999. jedan od osnivaca Pokreta za
demokratsku Srbiju, saradjuje sa generalom Momcilom Perisicem, liderom
ovog Pokreta? Od generala koji je uskocio u civilno, opoziciono odelo,
tesko je ocekivati preveliku fleksibilnost. Kako se slazu njih dvojica,
ako se ima u vidu Ljubina osobina da nije mnogo poslusan:
"Generala sam upoznao pocetkom jula 1999. godina. Nekoliko
godina ranije nas nekoliko, Predrag Bajcetic, Boba Blagojevic, Branko
Vucicevic i ja imali smo spreman projekat koji se zvao Pokret za
demokratsku Srbiju. Mislim da je on bio srecnije resenje za koaliciju
nego sto je bila koalicija "Zajedno", zapravo, bio je preteca
DOS-a. Medutim, u to vreme politicari nisu imali sluha za to, jer taj
pokret u izvornom smislu ne podrazumeva ni lidera u klasicnom smislu.
Nas izalazak u javnost sa idejom o Pokretu za demokratsku Srbiju
znacio je ponovnu promociju generala Perisica, ali u Pokretu je sada
bilo i mnogo studenata, umetnika i oficira. Ta kompozicija je u tom
trenutku bila veoma neobicna, a demokratske partije na opozicionoj sceni
nam nisu bile bas naklonjene. Od generala sam dosta naucio sto se tice
organizacije, a on je pokazao neocekivanu fleksibilnost. I od samog
pocetka smo dobro saradjivali."
Tata Rastko bi, da je poziveo, bio ponosan na svog sina, upravnika
Narodnog pozorisa u Beogradu. Ljuba danas kaze da je imao tugu vezanu za
ovu kucu. Svoje najbolje uloge je odigrao na drugim scenama. Kad je vec
video da tu ne moze da igra, napravio je svoju trupu "Ogledalo".
I tako je publika videla "Dijalog u paklu", "Sobu moje
majke", "O Nemackoj", "Ludilo u dvoje". Doduse,
radilo se to u skoro nemogucim uslovima potpune blokade medija u Beogradu,
putovalo se po Srbiji, igrali su i u Berlinu... mislio je ponekad da u
svoje pozoriste vise nikada nece uci. Sa predstavom "Dijalog u
paklu" zapravo je vodio predizbornu kampanju 2000. godine. A onda je
posle 5. oktobra prosle godine dobio plebiscitarnu podrsku svih zaposlenih
da dodje i preuzme najstariji nacionalni teatar:
"Za mene je poslednji legalni upravnik Narodnog pozorista
bila gospodja Vida Ognjenovic. Svi posle nje su bili nametani na razne
nacine i taj period od poslednjih nekoliko godina smatram maksimalno
neregularnim. Taj aplauz, koji sam dobio 6. oktobra kada sam se pojavio
u pozoristu, za mene je najlepsi aplauz koji sam dobio u zivotu. To nije
bilo priznanje glumcu, vec coveku, kolegi. Imao sam ideju da pozoriste
odmah pocne da radi, a ne da ga ja predstavljam. I kada su me
predlozili, a taj predlog bio jednoglasno prihvacen, znao sam da pocinje
odgovornost koju nosi ovakvo mesto. Prvo sto smo uradili, pozvali smo
sve clanove Narodnog pozorista koji su u poslednjih deset godina
napustili ovu kucu, da se vrate. Miki Manojlovic je na to uzbudjeno
reagovao: "Pa vi znate da su neki ljudi nesto ucinili!"
Naravno da znamo. Ja sam sa velikom tugom te 1993. godine prihvatio
odlazak Mikija Manojlovica, Svetlane Bojkovic, Predraga Ejdusa, Dragane
Varagic... I zato je ta jedna recenica, u kojoj se svi oni pozivaju da
se vrate, za mene bila veoma vazna, mozda najvaznija.
Nemam ambiciju da budem bogat, ni slavan, vec hocu da nesto
uradim, bez obzira koliko vremena budem upravnik. Jednom prilikom, Veca
Lukic, tadasnji upravnik Narodnog pozorista, zakazao mi je sastanak u
pola sedam ujutru. Bas u ovoj kancelariji u kojoj sada vi i ja sedimo.
E, ako je on mogao da me prima u pola sedam ujutru, mogu i ja da dodem u
sest ujutru i obidjem radnike, dekoratere, kada jedna smena zavrsava a
druga pocinje rad. Dodjem, popusim sa njima cigaretu i pitam ih kako su.
Nije moje samo da organizujem dolazak Kraljevskog nacionalnog teatra sa
"Hamletom", a i to smo dogovorili za pola sata, vec i da vodim
racuna o ljudima.
Ne dozivljavam sebe kao coveka na vlasti. Pokusavam da se ponasam
u skladu sa onim za sta sam se zalagao dok sam predstavljao deo
opozicije. Da ne pocnem da govorim drugacije od onog sto sam govorio, da
ne cinim nesto drugo do ono sto sam obecavao u predizbornoj kampanji.
Kao upravnik pozorista imam automobil, ali ga ne koristim. Idem pesice,
ili uzimam taksi ako je neophodno. Za sebe sam uvek govorio da sam
pobunjeni gradjanin, i mislim da cu to i ostati. Ja imam svoje osnovno
zanimanje i stoga valjda sebe i ne dozivljavam kao politicara.
Politicari su oni koji nemaju drugog zanimanja. Nadam se da takvih
ubuduce nece biti u Srbiji.
|