Kazivanja
Pise Radmila Stankovic
20.11.2001.
Ashen Ataljanc
U Beogradu nema dobrih baletskih pedagoga
Posle Duske Sifnios, Ashen Ataljanc je najveca jugoslovenska
balerina koja je otisla u svet i napravila medjunarodnu karijeru. Nedavno
je na sceni Narodnog pozorista odigrala Dalilu u Samsonu i Dalili, da bi
se ponovo vratila u italijanski Ater baleto u kojem igra od pre godinu
dana i sa kojim je trenutno na velikoj evropskoj turneji
Ime i poreklo su joj armenski. U dvadesetoj godini, u Osaki, na svetskom
prvenstvu baletskih parova, Konstantin Kostjukov i ona su bili najbolji. I
te 1991. je prakticno mogla da ide u svet. Htela je da polaze audiciju u
Americi, ali tada to nije uradila i vise o tome nije ni mislila. Ostala je
u Beogradu da bi konacno 1994. godine prelomila i otisla najpre u Minhen,
a potom 1997. godine u Berlinsku drzavnu operu.
Pre godinu dana je zavrsila sa tim, reklo bi se klasicnim baletskim
ansamblima, zavrsila sa jednom vrstom igre, i pocela nesto novo. To novo
je ove jeseni pokazala Beogradjanima. Odigrala je svoju novu Dalilu u
Samsonu i Dalili na sceni Narodnog pozorista, sa koje je otisla u svet, da
bi se na nju povremeno vracala. Da bi pokazala kako je svaki put sve bolja.
Sada i stilski i energetski nova i drugacija. Kaze da joj je prosto
dosadilo da i dalje igra one vec odigrane klasicne uloge. Pozelela je da
promeni kostim i repertoar. I evo je vec godinu dana u Italiji, u Ater
baleto koji postoji cetvrt veka i jedan je od deset najboljih na planeti:
"Sudbina me je odvela u kompaniju koja je gostovala u Beogradu
kada sam imala 14 godina i tada gledala njihovu predstavu u kojoj je igrao
i moj sadasnji direktor Mauro Bigonceti sa svojom sadasnjom suprugom. Ko
je mogao da zamisli da cu jednog dana ja igrati u Ater baleto?
To što sam uradila pre godinu dana je zaista prekretnica u mom životu.
Iz ansambala koji su brojili od 50 do 70 igraca, otišla sam u kompaniju
gde nas je 22 iz celog sveta: iz Italije, Francuske, Brazila, Filipina,
Kazahstana...i ja iz Jugoslavije.
Mozda i ne bih bila tako prezasicena klasicnim baletom da sam bila u kuci
u kojoj je postojala mogucnost izbora, gde se istovremeno negovao i jedan
i drugi repertoar. Za mene tu vise ne postoji razlika, i klasika je posla
u korak sa vremenom. S druge strane, odigrala sam sve sto sam zelela da
odigram kad je rec o klasicnom repertoaru. Jedino mi je zao sto nisam
igrala u Evgeniju Onjeginu i Ukrocenoj goropadi u koreografiji Dzima
Kranka, dve najbolje celovecernje predstave koje sam ikada videla."
Da li danas, kad se poklonite odusevljenim gledaocima na nekoj od
vodecih evropskih scena, pomislite: ej, Ashen, vidi gde si stigla?
"Svako moze da pomisli da je u svom zivotu mozda mogao da krene i
drugim putem. Medjutim, postoji neka karmicka predispozicija, postoje
stvari koje su neizbezne.A onda, sami kreiramo nasu buducnost. Mi, ipak,
zivimo onako kako smo izabrali."
Koliko to kosta u vasem slucaju, koliko ste zrtvovali i cega ste se
odrekli?
"To je moj izbor. Ne mislim da je to zrtva. Sve zavisi iz kog ugla
gledate i sta hocete od zivota, kakva su vam merila za vrednosti i
prioritete u zivotu."
Kako funkcionise ansambl Ater baleto u kome danas igrate?
"Imamo nekoliko predstava na repertoaru. Prosle godine je,
naprimer, postavljen San letnje noci, a drugi celovecernji balet koji se
igra je Bozanstvena komedija. Ostale predstave su jednocinke. U proseku,
godisnje igramo do 110 predstava. Bazicno smo smesteni u mestascu Redjo
Emilia blizu Bolonje. Jeste hendikep ziveti u malom mestu, ali to
kompenzujemo cestim putovanjima i gostovanjima po Italiji i Evropi. Od 15.
oktobra pa do Bozica smo na turneji po Evropi koja se zavrsava u Svedskoj.
Tokom leta gostovecemo po Evropi i dve nedelje u SAD."
Da li je osiromasenje Evrope pogodilo i baletsku umetnost? Milena
Kitic mi je pricala kako je Karmen u farmerkama koju je pevala u Nemackoj
jeftinije od kostimirane Bizeove opere, i to je prevashodni razlog ovakvog
eksperimenta.
"Ne mislim da je to potpuno tacno. Sve zavisi od kuce u kojoj radite.
Stats opera u Berlinu, u kojoj sam igrala, ima preskupe predstave sa
vrhunski placenim koreografima, gde jedan kostim kosta po 2000 maraka.
Kostimi i dekor mozda jesu siromasniji danas nego sto su bili juce, ali
pre svega iz prakticnih razloga. Kada idem na put, moj ceo kostim stane u
jednu kesicu, a cela scenografija na jednom disku."
Daleki istok je postao u poslednjoj deceniji proslog veka veoma
primaljivo trziste za umetnike iz Evrope. Da li i baletski igraci
prizeljkuju da odu u Japan, naprimer?
"Oni su sada otvoreno trziste i placaju velike sume novca za
koreografe i igrace. I uslovi za gostovanje su fantasticni. Kina se
takodje velikim delom otvorila, ali umetnici ne vole da idu jer su
dnevnice male, reklama je slaba, losi su hoteli...O Japan se svi otimaju."
Za vas je neprikosnovena francuska škola baleta. Sta je danas sa nekada
slavnom ruskom skolom?
"Nazalost, svi najbolji pedagozi su otisli iz Rusije. Oni sada
rade po svetu sa najboljim umetnicim Po mom misljenju, samo je Kirov
zadrzao nivo, odnosno kvalitet koji je imao."
Da li može Beogradski balet, ovakav kakav je, da angazuje
koreografa koji bi posle mnogo godina pokazao na sceni Narodnog pozorista
baletske predstave koje se danas igraju u svetu?
"Svaki koreograf drzi do sebe i nece svoju predstavu da proda bilo
gde. Mozda bi neki od vodecih koreografa i dao neku poredstavu Narodnom
pozorištu, ali pitanje je koliko je stara ta koregorafija, iz kog je
vremena, ko bi to mogao da igra. U Narodnom pozoristu ima puno potencijala,
ima dobrih igraca, ali nema ko da ih uci. Ja vidim po sebi koliko sam
naucila samo za jednu sezonu u Ater baleto, koliko mi je sada lakse da
igram."
Tri decenije zivota, od toga 22 na vrhovima prstiju, za balerinu je
znak da pocne da razmislja o buducnosti?
"Racunate da se sa trideset godina nalazim na prekretnici kad je
baletskoj karijeri rec? Ja sam prestravljena od te cinjenice, jer od osme
godine samo igram balet. Ne znam sta vam odgovorim, ne znam dokle cu da
igram, niti razmisljam sta cu za koju godinu da radim. Imam zelja za
buducnost. Htela bih da se bavim necim potpuno drugacijim od ovog danas,
ali uopste ne znam ni gde cu ziveti, ni sta ce mi se pruziti kao mogucnost.
Ko zna sta mi se sve jos moze dogoditi za narednih deset godina? Naravno
da imam ideje i zelje za buducnost, one se odnose na nesto sasvim van
baleta, ali to je sve suvise smelo i suvise intimno da bih sada
objasnjavala.
|