Kazivanja
Pise Radmila Stankovic
09.12.2001.
Lordan Zafranovic, reditelj
Voleo bih da zivim u Beogradu
Ja vise nemam domovine. Izmislio sam formulaciju da je film moja
domovina. U ovom trenutku bih jedino hteo da se smirim medju ljudima koji
govore mojim jezikom. Mozda bi to mogao biti i Beograd, grad u kome sam
uvek bio dobro priman i u kome sam se uvek lepo osecao."
Nedavno je opet bio u Beogradu. Kao clan zirija festivala autorskog
filma, ali i zbog dogovora sa ministrom srpske kulture povodom njegovog
novog projekta, filma koji treba da se snima u cesko-slovacko-srpskoj
kooprodukciji. Poslednjih desetak godina prakticno je emigrant u Parizu,
Becu i poslednjih godina u Pragu, gradu svoje mladosti gde je sa Goranom
Markovicem, Srdjanom Karanovicem i Rajkom Grlicem zavrsio slavnu filmsku
akademiju, kod slavnog oskarovca Elmara Klosa:
"Poslednjih pet-sest godina pripremao sam film Poslednja prica
stoleca. Medjutim, stalno je bilo problema, pre svega finasijskih, i rekao
bih da je to zapravo prokleti projekat. I onda sam ga spremio u ladice i
zatvorio sa sto brava. A onda sam nedavno dosao u kontakt sa Miramaksom,
jednom od vodecih americkih producentskih kuca. Poslao sam im projekat za
film, i desio se 11 septembar 2001. Tog dana sam sa predstavnikom ove kuce
imao sastanak u Pragu, u hotelu Hilton. U onom trecem neboderu koji je
srusen, nalazila se filijala Miramaksa. Tu su bile kasete mojih filmova,
moj scenario za Poslednju pricu stoleca ... Tako je u onom pepelu nestao i
jedan deo mog zivota. Sta mi je ostalo nego da aktuelizujem onu
Hemingvejevu "ne pitaj kome zvono zvoni..." Sada su pregovori sa
Miramaksom odlozeni za sest meseci, a ja sam se okrenuo drugom poslu,
filmu koji je neuporedivo jeftiniji, kostao bi oko milion maraka, a
baziran je na jednoj mojoj prici. Zove se Moc ljubavi, i jeste da nije
neki originalan naslov, ali je radni. Rec je o dva brata koji su
emigrirala iz Bosne u Cesku, i tu se zaljubljuju u istu zenu, jednu
pevacicu i plesacicu, cudo od zene, i tu nastaje strastvena prica. Pisao
sam dijaloge sa Srdjanom Karanovicem, i nadam se da cu ovog proleca i
snimiti taj film."
U ovoj prici o dva brata, starijeg bi trebalo da igra Rade Serbedzija.
Medjutim, nemoguce je ne reci na ovom mestu da su i dva brata Zafranovica
u Pragu, Lordan i mladji Andrija, montazer. Ne podseca li ova Lordanova
prica na njegov zivot?
"Taj film je intimna drama, a ne moze se izbeci nova situacija u
kojoj su nasi ljudi nasli danas rasuti u svetu. Oni nisu više samo
ekonomska, vec i politicka emigracija, ima tih nesrecnika koji lutaju
zapadnom Evropom, bez ikakvih prava pet metara iznad zemlje, bez uporista...
i hteo sam da napravim film o toj emigraciji. Naravno da tu ima i nekih
autobiografskih elemenata i verijem da ce film biti pun emocija, jer cu
morati da prenesem i neka od vlastitih osecanja nesretnog emigranta."
Jedni i danas govore da je on hrvatski reditelj, drugi ga zovu
jugoslovenskim, a on sebe najcesce krsti emigrantom i dodaje:
"Izmislio sam dosta dobru formulaciju po kojoj pripadam filmskoj
domovini. Tako izbegavam da se nacionalno svrstvam. Mozda se ja to malo
gorko salim, ali kada sam pogledao svoj zivot unatrag, poslebno posle
retrospektiva koje sam imao u 2001. godini, malo sam se zamislio gde sam i
sta sam. Shvatio sam da sam napravio mnogo filmova, vise od 60 naslova, da
sam zapravi ziveo samo sa filmom i da ustvari nisam ni imao privatni zivot.
Bio sam tamo gde je bio film, ziveo sam manje vise po hotelima, a moja
porodica je bila ekipa sa kojom sam radio. Tako je i moja domovina film.
Osecam se dobro tamo gde radim film i onda ne primecujem nikakve promene.
Naravno da volim zemlju u kojoj se govori moj jezik, jer to je osnova za
stvaralastvo, i sada pokusavam svim silama da se smestim negde gde cu
komunicirati na mom vlastitom jeziku."
Ceška nije bila njegov izbor. Tamo je, kad je to postalo nemoguce u
Zagrebu, preneo svoj film Testament da ga zavrsi. Nije mogao ni u Becu, ni
u Francuskoj i na kraju je uspeo u Ceskoj, jer su njegovi prijatelji, koji
su ranije bili na margini, posle plisane revolucije postali vazni ljudi na
odgovornim mestima. Tamo je imao i dosta kredita, jer je njegov
najslavniji film, Okupacija u 26 slika bio najgledaniji film u
Cehoslovackoj 1980. godine. Tako je ostao, misleci da bi tu mogao snimiti
i film po motivima knjige Vidosava Stevanovica (Ostrvo Balkan) koji je
preimenovan u Poslednja prica stoleca.
"Ceska kinematografija se u medjuvremenu raspala, atomizirala na male
privatne kuce i bilo je nemoguce racunati na Cesku kao finasijera. Pokusao
sam sa Milanom Jankovicem Cepterom, racunajuci na to da je on covek iz
nasih krajeva i da ce imati razumevanja za tu pricu o ratu u Sarajevu, ali
on je na kraju odustao na nacin koji mi je do danas ostao neshvatiljiv. A
ja sam ostao u Ceskoj ne bih li, sada, radio svoj drugi projekat, mada
necu odustati od ovog filma."
Ako je sa filmom Okupacija u 26 slika stekao internacionalno ime,
dugometrazni dokumentarni film Testament (1991.) kao studija o Nezavisnoj
drzavi Hrvatskoj i njenom ministru Andriji Artukovicu kome je sudila nova
hrvatska vlast, predstavlja Zafranovicev politicki i moralni kredo,
preispitivanje smisla bavljenaj umetnoscu u istorijskom nevremenu. To je
delo koje pretapa uzas iz 1941. sa uzasom iz 1991. i koje nastaje u
trenutku raspada svih vrednosti. Medjutim, kad je rec o uticaju filma kao
najmasovnije umetnosti, vise nema iluzija:
"Ja bih preko dana montirao neke scene iz drugog svetskog rata, a
uvece bih na televiziji gledao gotovo iste stvari. Imao sam neke ustaske
propagandne materijale, a onda bih gledao televiziju koja je u ovom
poslednjem ratu imala ulogu savremenog propagandnog materijala. Sve
televizije su sa svih strana sejale otrov i urednici su se takmicili ko ce
gledaoca jace napumpati mrznjom. Bio sam zalostan zbog toga jer sam
shvatio da ni jedan film, ni taj koji sam tada radio, ne uticu na zlo koje
nam se srucilo. Kao mlad autor mislio sam da se nesto moze uraditi filmom,
da bih s godinama shvatao kolika je to varka, kako je to sve samo moj
individualni krik koji se zaboravi sledeceg dana. A sve se ponovilo po
identicnom scenariju, sav onaj uzas koji smo preziveli u drugom svetskom
ratu.
Bio sam potisten zbog toga, pitao sam se cemu onda ta Okupacija u 26 slika,
cemu sve to sto radim. Kako se mozes osecati ako se onaj uzas koji si tu
prikazao u fulmu, posle vise od dve decenije ponovio u realnosti na duplo
morbidiniji nacin? Novi ratovi na ovim prostorima su doneli nove nacine
ubijanja i nove surovosti. Mislio sam da vise nikada ne snimam, da se
vratim slikarstvu ( Lordan je najpre diplomirao knjizevnost i likovnu
umetnost na Visokoj pedagoskoj akademiji u Splitu), mucio sam se...i onda
opet nemas kud do da se okrenes onome bez cega ne mozes. A ja samo bez
filma ne mogu."
Covek sa kojim je kao scenarista potpisao svoje najvece uspehe,
knjizevnik Mirko Kovac, davno je promenio svoju beogradsku adresu.
Pocetkom devedesetih se odselio u Rovinj i javno se odrekao svoje saradnje
sa Zafranovicem:
"Ne znam sta je sa njim i ne zanima me. On je prekinuo nas odnos, on
se javno odrekao svog udela u mojim filmovima. On je hteo da se umilostivi
tadasnjoj hrvatskoj vlasti da bi tamo ziveo, ja sam morao da napustim
Hrvatsku da bih mogao da zivim i radim. On koji potice iz krsa i koji
nikada nije voleo more, zivi na moru, ja verovatno vise nikada necu. Da se
razumemo, ja ne zalim zbog toga. Svako placa svoj izbor. Ja sam svoj
platio. Nadam se. Jedino sto bih hteo u ovom trenutku je da se smirim
medju ljudima koji govore mojim jezikom. Mozda bi to mogao biti i Beograd,
grad u kome sam uvek bio dobro priman i u kome sam se uvek lepo osecao."
|